Чи можна зобов’язати телекомпанію показувати рекламу, що завдає шкоди її репутації?

Avatar
ECHR: Ukrainian Aspect

автор

21 Січня 2021
|
798
|

рішення ЄСПЛ у справі «Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft and publisuisse SA проти Швейцарії»

Громадська організація замовила показ на телебаченні соціальної реклами, яку там відмовилися розміщувати через те, що вона критикувала саму телекомпанію і могла завдати шкоди комерційним інтересам. Але національні суди стали на бік організації.

Ситуацію розглядав Європейський суд з прав людини у справі «Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft and publisuisse SA проти Швейцарії» (заява № 41723/14), повідомляє інформаційний ресурс «ECHR. Ukrainian Aspect».

У 2011 році асоціація Verein gegen Tierfabriken, яка опікувалася захистом тварин та прав споживачів, забронювала через рекламну агенцію Publisuisse SA показ соціальної реклами на Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft, яку підготувала асоціація.

У першій версії ролику, який був показаний 18 разів, протягом семи секунд транслювалася назва та адреса сайту асоціації, а також слоган «Те, що інші ЗМІ не згадують». Пізніше асоціація надала оновлену версію реклами, де слоган був замінений словами «Що не згадує Швейцарське телебачення».

І в показі цієї зміненої версії реклами було відмовлено на тій підставі, що вона завдавала шкоду комерційним інтересам та іміджу.

Тоді асоціація подала скаргу до Незалежної апеляційної комісії з питань радіо і телебачення, стверджуючи що відмова була формою цензури. Але регулятор відхилив претензії.

Асоціація звернулася до суду і той констатував, що відмова показувати оскаржену рекламу складала обмеження права асоціації на свободу інформації, навіть якщо загальні положення компанії-заявника включали застереження про виключення стосовно програм, які завдають шкоди її комерційним інтересам або іміджу.

Федеральний верховний суд вважав, що, звичайно, реклама була незвичною, оскільки вона критикувала безпосередньо телерадіокомпанію, але побоювання того, що це може зашкодити репутації, є недостатнім для обґрунтування відмови показувати її, оскільки свобода вираження поглядів дозволяла критику не лише державних органів влади, а також приватних осіб або приватних компаній, які виконували завдання від імені держави.

Тепер вже телерадіокомпанія та рекламна агенція звернулися до Європейського суду з прав людини. Заявники скаржилися на те, що їх зобов’язали показувати рекламний ролик, який, на їх думку, завдає шкоди їхній репутації.

Суд у Страсбурзі зазначив, що реклама, про яку йде мова, виходить за межі звичайного рекламного контексту, що спонукає громадськість придбати певний товар.

Рекламний ролик став частиною кампанії, за допомогою якої асоціація прагнула підвищити обізнаність щодо своєї веб-сторінки та розповсюдити інформацію про захист тварин. На думку ЄСПЛ, це був аспект, який стосувався дискусії з питань загального інтересу.

З огляду на свою особливу позицію у швейцарському медіа-середовищі, повинна була прийняти критичні думки та надати їм можливість виходу на канали навіть якщо вони стосувалися інформації чи ідей, які ображали, шокували або турбували. Такими були вимоги плюралізму, толерантності та широкі погляди, без яких не було б демократичного суспільства.

Крім того, телеглядачам було зрозуміло, що рекламний ролик представляє думку третьої сторони.

Тож Конвенція порушена не була.

З текстом прес-релізу рішення ЄСПЛ у справі «Schweizerische Radio- und Fernsehgesellschaft and publisuisse SA проти Швейцарії» (заява № 41723/14) у перекладі президента Спілки адвокатів України Олександра Дроздова та доцента кафедри кримінального права і правосуддя Міжнародного економіко-гуманітарного університету імені академіка С.Дем’янчука Олени Дроздової можна ознайомитися за посиланням.

Підпишись прямо зараз!

Заповни форму, щоб отримувати новини на пошту